Dit schooljaar krijgen we in elke klas om de 2 weken een uurtje STEM van juf Melanie.
STEM staat voor Science, Technology, Engineering and Mathematics en behelst zo een beetje alles rond techniek, technologie, wetenschap, wiskunde en het projectmatig werken.
Juf Melanie kwam op haar zoektocht naar leuke lessen op het internet een link op het spoor naar de Wetenschapsbattle. Of we het zouden zitten om daaraan mee te doen? Veel kans dat we dat zouden mogen doen was er niet, dachten we want er is maar één school per provincie die de battle mag organiseren.
Groot was onze verbazing toen bleek dat wij die school waren voor West-Vlaanderen! Trots ook dat wij de uitverkorenen waren.
Tijd voor actie!
Uit tien deelnemende wetenschappers moesten we al een eerste selectie maken, zodat er nog vijf wetenschappers over blijven voor de West- Vlaamse Battle op 13 maart 2018. Alle leerlingen van de lagere school brachten hun stem uit.
Het vijfde leerjaar verdeelde zich in werkgroepen: pers en communicatie, intermezzo en tussendoortjes, jury, kies- en stemverantwoordelijken, techniek, presentatoren, ontwerpers en creatief vormgevers, ...
Vorige vrijdag gingen de eerste werkgroepen al op stap.
Eén groepje maakte een afspraak met de burgemeester en mocht vrijdag al op bezoek om hem te informeren over de Wetenschapsbattle en te vragen of we via de gemeente wat ondersteuning konden krijgen. Hij was laaiend enthousiast en zal zeker een steentje bijdragen, beloofde hij.
Een tweede groepje werd in het Staf Versluyscentrum onthaald en rondgeleid. Aangezien onze zaal niet groot genoeg zal zijn om alle kinderen en geïnteresseerden te ontvangen, hadden de leerlingen het idee om uit te wijken naar ons cultureel centrum. Ze kozen de zaal met podium, zitjes, klank en licht. De offerte wordt opgestuurd en besproken om daarna de zaal vast te leggen. Team techniek kon al aardig meepraten over wat ze allemaal zullen nodig hebben op de dag zelf.
Wat is de Wetenschapsbattle?
De Wetenschapsbattle is de enige wedstrijd over wetenschap die de hele lagere school betrekt en waar de leerlingen zelf aan het roer staan. Zo selecteren de kinderen de wetenschappers die mogen deelnemen, organiseren ze de volledige battle en stemmen ze voor de beste presentatie.
De Wetenschapsbattle vindt jaarlijks plaats in elke Vlaamse provincie. De geselecteerde wetenschappers krijgen vooraf een presentatietraining. De winnaars per provincie nemen nadien deel aan de Grote Finale. Daar komen we te weten wie de helderste wetenschapper van Vlaanderen is.
Hoe ziet een Wetenschapsbattle er precies uit?
Tijdens een voormiddag presenteren vijf wetenschappers elk in 15 minuten hun onderzoek op een lagere school, aan alle leerlingen van het eerste tot het zesde leerjaar. De kinderjury geeft feedback en het publiek stelt vragen. Op het einde stemmen de kinderen voor de beste presentatie.
De Ketnetjournalisten van Karrewiet volgden met veel interesse de Finale in Technopolis. Bekijk hun video op ketnet.be.
Waarom de Wetenschapsbattle?
Met de Wetenschapsbattle willen we kinderen op jonge leeftijd warm maken voor wetenschap en techniek. Dat doen we door de wetenschap naar school te halen, de leerlingen de hoofdrol te geven en hun eigen talenten te laten ontplooien. We ontdekten ook dat presenteren voor kinderen de ideale leerschool is voor wetenschappers om hun onderzoek op een heldere en overtuigende manier uit te leggen.
De Wetenschapsbattle helpt bij de kinderen een brede interesse, verwondering en kennis van de grote wereld ontwikkelen. De winst voor de kinderen en voor onze toekomstige maatschappij is zeer groot. Mark De Backer, VGSK De Boomhut, Kampenhout
Wat maakt de Wetenschapsbattle innovatief?
Door co-creatie tussen kinderen, wetenschappers, leerkrachten en communicatiecoaches creëren we een totaal nieuwe leeromgeving voor alle betrokkenen. Ieder geeft het beste van zichzelf, wat het onmogelijke mogelijk maakt. Met de Wetenschapsbattle bewijzen we dat kinderen ideale coaches kunnen zijn voor volwassenen.
Vanwaar komt het idee van de Wetenschapsbattle?
Einstein zei ooit: ‘Als je het niet uitgelegd krijgt aan een zesjarige, begrijp je het zelf niet.’ Bedenker van de Wetenschapsbattle Hans Van de Water stelde vast dat wetenschappers er veel beter in slagen om hun onderzoek helder en overtuigend uit te leggen als er kinderen op de eerste rij zitten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten